KONCEPCJA PRACY
PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO
W TRZEBIEŻY
2018-2023
„Pomóżmy dzieciom, by każdy z nich stał się tym, kim stać się może” Janusz Korczak
„Dzieci trzeba tak wychowywać aby podawały sobie ręce, a nie podstawiały sobie nogi.”
T. Rybak
Trzebież 2018
Przedszkole Publiczne w Trzebieży znajduje się przy ulicy Wkrzańskiej 9, w malowniczej willi , której architektura nadaje całej działalności placówki niepowtarzalny urok i specyfikę.
Funkcję dyrektora pełni mgr Ewa Dołęga . Kadra pedagogiczna składa się z 5 nauczycieli o specjalności wychowania przedszkolnego, nauczyciela logopedy, nauczyciela katechety, nauczyciela j. angielskiego, nauczyciela rewalidatora, tyflopedagoga oraz specjalistów zajmujących się terapią pedagogiczną i socjoterapią. Personel pomocniczy stanowią osoby z administracji, kuchni, obsługi, oraz pomocy nauczyciela.
Przedszkole składa się z czterech oddziałów, do których uczęszcza 100 dzieci.
Posiadamy ogród, wyposażony w drewniane urządzenia do zabawy, otoczony zielenią. Przedszkole znajduje się w bardzo bliskiej odległości (kilkaset metrów) od lasów Puszczy Wkrzańskiej.
Każdy oddział dzieci ma do dyspozycji dwie sale i łazienkę. Dzieci najstarsze zajmują całe piętro.
Ogólne założenia koncepcji
Koncepcja pracy przedszkola ukierunkowana jest na rozwój dzieci, z uwzględnieniem: potrzeb rozwojowych naszych wychowanków, specyfiki pracy przedszkola i oczekiwań środowiska lokalnego. Corocznie wyznaczone zostają tematy wiodące w bieżącym roku szkolnym (z uwzględnieniem kierunków realizacji polityki oświatowej państwa na dany rok szkolny) zawarte w rocznym planie pracy przedszkola.
Cele ogólne działalności przedszkola
procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się,
dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej,
dzieci są aktywne,
dzieci wzrastają w atmosferze patriotyzmu i przynależności do społeczności lokalnej
dzieci wiedzą, że istnieją ludzie niepełnosprawni, a także o innej narodowości,
dzieci wzrastają w atmosferze akceptacji i tolerancji dla odmienności kulturowych
kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne,
przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji,
rodzice są partnerami przedszkola,
przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju,
przedszkole prowadzi edukacja przez sztukę, kulturę swojego regionu i poczucie patriotyzmu lokalnego.
działania przedszkola służą upowszechnianiu wiedzy o działalności przedszkola w środowisku,
przedszkole poszukuje sponsorów dzięki ofiarności których podnosi atrakcyjność swojej oferty,
przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych,
zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi.
Misja przedszkola
Jesteśmy przedszkolem ogólnodostępnym z czterema oddziałami przedszkolnymi;
- wspomagamy dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtujemy czynności intelektualne potrzebne dzieciom w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
- budujemy system wartości, tak, żeby dzieci lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
- kształtujemy u dzieci odporność emocjonalną konieczną do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
- rozwijamy umiejętności społeczne dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
- stwarzamy warunki sprzyjające wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
- otaczamy troską zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcamy do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
- budujemy dziecięcą wiedzę o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym
- rozwijamy u dzieci umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
- wprowadzamy dzieci w świat wartości estetycznych
- rozwijamy umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, taniec, śpiew, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
- kształtujemy u dzieci poczucie przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej; -zapewniamy dzieciom lepsze szanse edukacyjne poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej;
- przygotowujemy dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych;
stwarzamy warunki do wszechstronnego rozwoju i terapii dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- w zakresie preorientacji zawodowej dostarczamy dzieciom ogólnych wiadomości, rozbudzamy różnokierunkowe zainteresowania, dostarczamy wielu pozytywnych doznań, przeżyć, zachęcamy do naśladowania, inspirujemy do podejmowania różnych form działalności
- włączamy się w działania o charakterze charytatywnym mającymi na celu niesienie pomocy dzieciom i młodzieży.
Wizja przedszkola:
Jesteśmy placówką pracującą w oparciu o program wychowania przedszkolnego „Wokół przedszkola” oraz „Dziecięca matematyka” prof. Edyty Gruszczyk- Kolczyńskiej. Programy owe realizujemy we współpracy z rodzicami. To sprawia, że oddziaływania przedszkola i domu są skoordynowane, a rodzice są naszymi najlepszymi sojusznikami. Naszym zadaniem jest wspieranie rodziny w procesie wychowania i nauczania, poprzez stwarzanie dzieciom jak najlepszych warunków do prawidłowego, wszechstronnego rozwoju duchowego i intelektualnego. Jesteśmy przedszkolem bezpiecznym, przyjaznym dzieciom i rodzicom oraz nauczycielom i pracownikom. Pomagamy naszym wychowankom rozwijać umiejętności, zdolności, zaspokajać naturalne potrzeby ruchowe oraz kształtować u nich postawy patriotyczne, prozdrowotne i proekologiczne. Zajęcia wychowawczo-dydaktyczne dostosowane są do możliwości rozwojowych dzieci i prowadzone są na wysokim poziomie. Nasze przedszkole jest otwarte na potrzeby dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych, dokładamy wszelkich starań aby każde dziecko uczęszczające do naszej placówki miało równe szanse w nabywaniu umiejętności i wiadomości bez względu na pojawiające się bariery w jego funkcjonowaniu. Dzieci mają stworzone warunki do twórczego działania. Dzieci mają możliwość samorealizacji i aktywnego odkrywania swoich możliwości. Kadra przedszkola permanentnie doskonali swoje umiejętności zawodowe, aby dostosować je do potrzeb i oczekiwań dzieci i rodziców. Baza jaką dysponujemy pozwala urzeczywistnić program opiekuńczo-wychowawczo- dydaktyczny w aspekcie indywidualnych potrzeb. Wychowankowie mają w nauczycielach wsparcie, a ci każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie i dbają o jego wielostronny rozwój.
Przedszkole powiązane jest więzami współpracy z instytucjami lokalnego środowiska, a w miarę potrzeb również i bardziej odległego.
Systematycznie dokonywana ewaluacja wewnętrzna służy do podnoszenia jakości pracy przedszkola.
Kadra pedagogiczna:
jedenaście osób, w tym dziesięć z wykształceniem wyższym magisterskim;
specjaliści: katecheta, logopeda, lektor języka angielskiego, nauczyciel wspomagający prowadzący rewalidację, tyflopedagog, nauczyciel terapeuta
Personel pomocniczy:
dziewięć osób kadry personelu pomocniczego:
główna księgowa
sekretarz przedszkola
kucharz, pomoc kuchenna
pomoc nauczyciela
trzy woźne
pracownik do prac ciężkich
Baza przedszkola:
piętrowy budynek, z sześcioma salami zabaw dziecięcych, przyległymi łazienkami, dwoma szatniami, pomieszczenia biurowe,, pomieszczenie do pracy indywidualnej, zaplecze kuchenne, pralnia, kotłownia, piwnica.
sala do pracy indywidualnej pozostająca do dyspozycji specjalistów
stanowiska komputerowe z możliwością korzystania z Internetu dla nauczycieli,
plac zabaw z drewnianym sprzętem rekreacyjnym
roślinność wokół przedszkola,
kącik sportowy,
muszle z piłkami- kącik relaksacyjny,
sprzęt DVD, radiomagnetofony w każdej Sali,
bogaty księgozbiór dla dzieci i nauczycieli,
bogata płytoteka bajkowa i muzyczna,
Promocja przedszkola:
publikacje w mediach lokalnych,
strona internetowa: www.pptrzebiez.pl
prowadzenie kroniki przedszkolnej,
prezentacja osiągnięć dzieci dla społeczności lokalnej w Trzebieży,
udział wychowanków w imprezach międzyprzedszkolnych,
Partnerzy przedszkola:
Szkoła Podstawowa w Trzebieży,
Rada Sołecka w Trzebieży,
Nadleśnictwo Trzebież
Ośrodek Zdrowia w Trzebieży,
Biblioteka Publiczna w Policach
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Policach
Schronisko dla zwierząt w Szczecinie,
Dom dziecka w Tanowie,
OPS w Policach,
Wytwórnia cukierków „DOBOSZ”,
CERTA
ORKA
Party Deco - Szczecin
Tradycyjne uroczystości:
Urodziny dzieci
Dzień Chłopaka i dyskoteka
Dzień Edukacji Narodowej w przedszkolu
Pasowanie na przedszkolaka
Andrzejki
Mikołajki
Wigilia w przedszkolu
Jasełka
Dzień Babci i Dziadka
Bal karnawałowy
Walentynki
Dzień Dziewczyny
Powitanie wiosny z babcią- Marzanna
Dzień Mamy i Taty- Święto Rodziny
Pierwsza lekcja
Tydzień dziecka
Powitanie lata- festyn
Uroczyste pożegnanie 6 –latków
Owocowo- kolorowe dni
RODZICE W NASZYM PRZEDSZKOLU:
Prawa rodziców:
prawo do uzyskania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności.
prawo do znajomości programu wychowania i nauczania w przedszkolu.
prawo do wyrażania swojej opinii o przedszkolu.
prawo decydowania o uczestnictwie dziecka w zajęciach dodatkowych w przedszkolu.
prawo do uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci.
prawo do występowania z wnioskami do rady pedagogicznej i dyrektora dotyczącymi wszystkich spraw placówki.
uczestniczenie w imprezach i uroczystościach organizowanych przez Przedszkole.
Obowiązki rodziców:
przestrzeganie statutu przedszkola,
współpraca z wychowawcami grupy celem jedności oddziaływań wychowawczych
terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu
przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców lub osobę przez nich upoważnioną, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo
informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu w szczególności w przypadku chorób zakaźnych
uaktualnianie danych związanych z zatrudnieniem, miejscem zamieszkania, numerami telefonów kontaktowych
Formy współpracy:
przekazywanie informacji podczas spotkań z rodzicami co najmniej raz na kwartał
organizowanie spotkań, konsultacji indywidualnych w celu przekazywania informacji o postępach dzieci:
w grupach dzieci młodszych- na podsumowanie obserwacji listopad, podsumowanie osiągnięć dzieci na koniec I i II półrocza
w grupach dzieci starszych- na podsumowanie diagnozy przedszkolnej- 2 razy w roku
przygotowywanie tablic informacyjnych dla rodziców ze sprawami bieżącymi i ważnymi tematami do przeczytania
prowadzenie strony internetowej
gromadzenie piosenek i wierszyków grupowych do utrwalania w domu
organizowanie rodzinnych spotkań grupowych
organizowanie imprez rodzinnych: „Rodzinne powitanie wiosny”, „Powitanie wiosny”.
zajęcia otwarte
wystawy plastyczne
prowadzenie akcji zbiórki baterii, nakrętek, karmy dla zwierząt ze schroniska, odzieży i zabawek dla potrzebujących
pisemna informacja o osiągnięciach dzieci
prowadzenie rozmów bieżących
DZIECI W NASZYM PRZEDSZKOLU:
Dziecko w naszym przedszkolu:
szczęśliwe, radosne i ciekawe świata,
znające siebie i swoje możliwości,
akceptujące odrębność innych,
otwarte, tolerancyjne, nastawione na różnorodność i akceptację innych kultur i narodów,
potrafiące odnaleźć się w nowej sytuacji,
rozwiązujące problemy,
dążące do osiągnięcia sukcesu i radzące sobie z porażkami,
aktywne w podejmowaniu działań,
mające dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
lubiące działania twórcze,
wrażliwe estetycznie,
pełne inicjatywy, odważne i samodzielne,
kreatywne i pełne fantazji,
odróżniające dobro od zła, mające wiele empatii,
przyjaźnie nastawione do koleżanek i kolegów,
przygotowane do podjęcia obowiązków na kolejnym szczeblu edukacji, wykazujące się dojrzałością emocjonalną i społeczną,
chętnie uczące się, mające szerokie zainteresowania i rozwijające swoje talenty,
posiadające bogatą wiedzę o życiu przyrodniczym,
akceptujące zdrowy styl życia.
Prawa dziecka:
akceptacji takim jakie jest,
spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje,
własnego tempa rozwoju,
aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi
aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymywania w tym pomocy,
zabaw i wyboru towarzyszy zabaw,
posiadania osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których może się zwrócić o pomoc,
doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa),
różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia,
snu i wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
nauki i regulowania własnych potrzeb,
zdrowego jedzenia, zaspokajania pragnienia
Obowiązki dziecka:
przestrzeganie umów zawieranych z dziećmi w poszczególnych grupach,
przestrzeganie ogólnie przyjętych norm zachowania.
Zasady zachowania obowiązujące w przedszkolu:
obowiązek takiego zachowania, które nie rani uczuć innych ludzi,
dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych,
uczestniczenie w zabawach umożliwiających naukę i rozwój
korzystanie z zabawek, pomocy i urządzeń zgodnie z przyjętymi normami,
współdziałanie z nauczycielką i dziećmi podczas prac na rzecz przedszkola,
utrzymywanie ładu i porządku w miejscu zabawy i nauki,
współdziałanie z dziećmi i pomoc innym,
nie oddalanie się z wyznaczonego terenu bez zgody nauczyciela,
dzielenie się słodyczami przyniesionymi do przedszkola,
pilnowanie swoich rzeczy (zabawki, książki itp.) przyniesionymi z domu
Konsekwencje wychowawcze wynikające z niestosowania umów dotyczących zachowania:
codzienne utrwalanie zasad zachowania
upomnienie słowne z odwołaniem się do ustalonych zasad zachowania
chwilowe odsuwanie od atrakcyjnej zabawy w momencie konfliktu
chwilowe odizolowanie od grupy w momencie uporczywego nieprzestrzegania zasad
czasowe pozbawienie aktualnych przywilejów
naprawienie szkody
rozwiązanie problemu z podawaniem własnych pomysłów
analiza własnych emocji i emocji drugiej osoby
Model absolwenta:
Uczenie się- zna i potrafi korzystać z najbliższego otoczenia społecznego, przyrodniczego, technicznego. Zna i stosuje symbole i znaki.
Myślenie- potrafi dokonywać analizę i syntezę, dostrzega związki przyczynowo- skutkowe, rozwiązuje proste problemy, porządkuje i klasyfikuje przedmioty i zjawiska, dostrzega i opisuje różnice.
Poszukiwanie- zna różne źródła wiedzy, porządkuje i wykorzystuje wiedzę, poszukuje obszarów realizowania siebie zgodnie z indywidualnymi możliwościami, umiejętnie korzysta z mediów.
Doskonalenie się- potrafi udoskonalić i modyfikować swój stosunek do siebie i otoczenia.
Komunikowanie się- potrafi zrozumiale wyrażać swoje myśli i potrzeby w sposób werbalny i niewerbalny, właściwie odbiera komunikaty innych.
Współpraca- posiada umiejętności współpracy i współdziałania z rówieśnikami, dorosłymi.
Działanie- podejmuje różnorodną aktywność według własnych potrzeb i zainteresowań.
Autoprezentacja- potrafi opowiadać o swoich upodobaniach, zainteresowaniach.
Tolerancja i akceptacja- jest otwarty na odmienność kulturową, niepełnosprawność innych ludzi, szanuje prawo do wyrażania sądów, wie, że każdy człowiek jest wyjątkowy i równie ważny jak on sam.
NAUCZYCIELE W NASZYM PRZEDSZKOLU:
Nauczyciele w naszym przedszkolu:
aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowym i dokumentami placówki,
wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia, obserwują i oceniają jego rozwój,
są aktywni i twórczy, innowacyjni, zaangażowani w pracę przedszkola, dyspozycyjni i taktowni,
stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola,
doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe, wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, monitorują efektywność własnej pracy,
współpracują w zespołach, z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują partnerów i przyjaciół przedszkola,
prowadzą obserwację pedagogiczną, która wykorzystywana jest do indywidualnego doboru metod wychowawczych i dydaktycznych, dzięki czemu dzieci rozwijają się w indywidualnym tempie, zgodnie z własnym potencjałem.
PODSUMOWANIE
Koncepcja pracy Przedszkola Publicznego w Trzebieży ukierunkowana jest na zapewnienie wszechstronnego rozwoju każdego wychowanka. Przedszkole jest aktywne i prowadzi współpracę z wieloma instytucjami co przekłada się na wzrost atrakcyjności podejmowanych działań. Nauczyciele podnoszą swoje kwalifikacje oraz pokonują ścieżkę awansu zawodowego.
Szczegółowe cele, zadania i zamierzenia pracy przedszkola zawarte są w rocznych planach pracy, programach wspomagających działania wychowawczo – dydaktyczne: Programie adaptacyjnym, Programie profilaktycznym, Programie preorientacji zawodowej.
Koncepcja przedszkola Koncepcja jest otwarta i może być modyfikowana w miarę potrzeb.