KONCEPCJA PRACY
PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO
W TRZEBIEŻY
2018-2023
„Pomóżmy dzieciom, by każdy z nich stał się tym, kim stać się może” Janusz Korczak
„Dzieci trzeba tak wychowywać aby podawały sobie ręce, a nie podstawiały sobie nogi.”
T. Rybak
Trzebież 2018
Przedszkole Publiczne w Trzebieży znajduje się przy ulicy Wkrzańskiej 9, w malowniczej willi , której architektura nadaje całej działalności placówki niepowtarzalny urok i specyfikę.
Funkcję dyrektora pełni mgr Ewa Dołęga . Kadra pedagogiczna składa się z 5 nauczycieli o specjalności wychowania przedszkolnego, nauczyciela logopedy, nauczyciela katechety, nauczyciela j. angielskiego, nauczyciela rewalidatora, tyflopedagoga oraz specjalistów zajmujących się terapią pedagogiczną i socjoterapią. Personel pomocniczy stanowią osoby z administracji, kuchni, obsługi, oraz pomocy nauczyciela.
Przedszkole składa się z czterech oddziałów, do których uczęszcza 100 dzieci.
Posiadamy ogród, wyposażony w drewniane urządzenia do zabawy, otoczony zielenią. Przedszkole znajduje się w bardzo bliskiej odległości (kilkaset metrów) od lasów Puszczy Wkrzańskiej.
Każdy oddział dzieci ma do dyspozycji dwie sale i łazienkę. Dzieci najstarsze zajmują całe piętro.
Ogólne założenia koncepcji
Koncepcja pracy przedszkola ukierunkowana jest na rozwój dzieci, z uwzględnieniem: potrzeb rozwojowych naszych wychowanków, specyfiki pracy przedszkola i oczekiwań środowiska lokalnego. Corocznie wyznaczone zostają tematy wiodące w bieżącym roku szkolnym (z uwzględnieniem kierunków realizacji polityki oświatowej państwa na dany rok szkolny) zawarte w rocznym planie pracy przedszkola.
Cele ogólne działalności przedszkola
-
procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się,
-
dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej,
-
dzieci są aktywne,
-
dzieci wzrastają w atmosferze patriotyzmu i przynależności do społeczności lokalnej
-
dzieci wiedzą, że istnieją ludzie niepełnosprawni, a także o innej narodowości,
-
dzieci wzrastają w atmosferze akceptacji i tolerancji dla odmienności kulturowych
-
kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne,
-
przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji,
-
rodzice są partnerami przedszkola,
-
przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju,
-
przedszkole prowadzi edukacja przez sztukę, kulturę swojego regionu i poczucie patriotyzmu lokalnego.
-
działania przedszkola służą upowszechnianiu wiedzy o działalności przedszkola w środowisku,
-
przedszkole poszukuje sponsorów dzięki ofiarności których podnosi atrakcyjność swojej oferty,
-
przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych,
-
zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi.
Misja przedszkola
-
Jesteśmy przedszkolem ogólnodostępnym z czterema oddziałami przedszkolnymi;
- wspomagamy dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtujemy czynności intelektualne potrzebne dzieciom w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
- budujemy system wartości, tak, żeby dzieci lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
- kształtujemy u dzieci odporność emocjonalną konieczną do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
- rozwijamy umiejętności społeczne dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
- stwarzamy warunki sprzyjające wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
- otaczamy troską zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcamy do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
- budujemy dziecięcą wiedzę o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym
- rozwijamy u dzieci umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
- wprowadzamy dzieci w świat wartości estetycznych
- rozwijamy umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, taniec, śpiew, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
- kształtujemy u dzieci poczucie przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej; -zapewniamy dzieciom lepsze szanse edukacyjne poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej;
- przygotowujemy dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych;
-
stwarzamy warunki do wszechstronnego rozwoju i terapii dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- w zakresie preorientacji zawodowej dostarczamy dzieciom ogólnych wiadomości, rozbudzamy różnokierunkowe zainteresowania, dostarczamy wielu pozytywnych doznań, przeżyć, zachęcamy do naśladowania, inspirujemy do podejmowania różnych form działalności
- włączamy się w działania o charakterze charytatywnym mającymi na celu niesienie pomocy dzieciom i młodzieży.
Wizja przedszkola:
Jesteśmy placówką pracującą w oparciu o program wychowania przedszkolnego „Wokół przedszkola” oraz „Dziecięca matematyka” prof. Edyty Gruszczyk- Kolczyńskiej. Programy owe realizujemy we współpracy z rodzicami. To sprawia, że oddziaływania przedszkola i domu są skoordynowane, a rodzice są naszymi najlepszymi sojusznikami. Naszym zadaniem jest wspieranie rodziny w procesie wychowania i nauczania, poprzez stwarzanie dzieciom jak najlepszych warunków do prawidłowego, wszechstronnego rozwoju duchowego i intelektualnego. Jesteśmy przedszkolem bezpiecznym, przyjaznym dzieciom i rodzicom oraz nauczycielom i pracownikom. Pomagamy naszym wychowankom rozwijać umiejętności, zdolności, zaspokajać naturalne potrzeby ruchowe oraz kształtować u nich postawy patriotyczne, prozdrowotne i proekologiczne. Zajęcia wychowawczo-dydaktyczne dostosowane są do możliwości rozwojowych dzieci i prowadzone są na wysokim poziomie. Nasze przedszkole jest otwarte na potrzeby dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych, dokładamy wszelkich starań aby każde dziecko uczęszczające do naszej placówki miało równe szanse w nabywaniu umiejętności i wiadomości bez względu na pojawiające się bariery w jego funkcjonowaniu. Dzieci mają stworzone warunki do twórczego działania. Dzieci mają możliwość samorealizacji i aktywnego odkrywania swoich możliwości. Kadra przedszkola permanentnie doskonali swoje umiejętności zawodowe, aby dostosować je do potrzeb i oczekiwań dzieci i rodziców. Baza jaką dysponujemy pozwala urzeczywistnić program opiekuńczo-wychowawczo- dydaktyczny w aspekcie indywidualnych potrzeb. Wychowankowie mają w nauczycielach wsparcie, a ci każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie i dbają o jego wielostronny rozwój.
Przedszkole powiązane jest więzami współpracy z instytucjami lokalnego środowiska, a w miarę potrzeb również i bardziej odległego.
Systematycznie dokonywana ewaluacja wewnętrzna służy do podnoszenia jakości pracy przedszkola.
Kadra pedagogiczna:
-
jedenaście osób, w tym dziesięć z wykształceniem wyższym magisterskim;
-
specjaliści: katecheta, logopeda, lektor języka angielskiego, nauczyciel wspomagający prowadzący rewalidację, tyflopedagog, nauczyciel terapeuta
Personel pomocniczy:
-
dziewięć osób kadry personelu pomocniczego:
-
główna księgowa
-
sekretarz przedszkola
-
kucharz, pomoc kuchenna
-
pomoc nauczyciela
-
trzy woźne
-
pracownik do prac ciężkich
-
Baza przedszkola:
-
piętrowy budynek, z sześcioma salami zabaw dziecięcych, przyległymi łazienkami, dwoma szatniami, pomieszczenia biurowe,, pomieszczenie do pracy indywidualnej, zaplecze kuchenne, pralnia, kotłownia, piwnica.
-
sala do pracy indywidualnej pozostająca do dyspozycji specjalistów
-
stanowiska komputerowe z możliwością korzystania z Internetu dla nauczycieli,
-
plac zabaw z drewnianym sprzętem rekreacyjnym
-
roślinność wokół przedszkola,
-
kącik sportowy,
-
muszle z piłkami- kącik relaksacyjny,
-
sprzęt DVD, radiomagnetofony w każdej Sali,
-
bogaty księgozbiór dla dzieci i nauczycieli,
-
bogata płytoteka bajkowa i muzyczna,
Promocja przedszkola:
-
publikacje w mediach lokalnych,
-
strona internetowa: www.pptrzebiez.pl
-
prowadzenie kroniki przedszkolnej,
-
prezentacja osiągnięć dzieci dla społeczności lokalnej w Trzebieży,
-
udział wychowanków w imprezach międzyprzedszkolnych,
Partnerzy przedszkola:
-
Szkoła Podstawowa w Trzebieży,
-
Rada Sołecka w Trzebieży,
-
Nadleśnictwo Trzebież
-
Ośrodek Zdrowia w Trzebieży,
-
Biblioteka Publiczna w Policach
-
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Policach
-
Schronisko dla zwierząt w Szczecinie,
-
Dom dziecka w Tanowie,
-
OPS w Policach,
-
Wytwórnia cukierków „DOBOSZ”,
-
CERTA
-
ORKA
-
Party Deco - Szczecin
Tradycyjne uroczystości:
-
Urodziny dzieci
-
Dzień Chłopaka i dyskoteka
-
Dzień Edukacji Narodowej w przedszkolu
-
Pasowanie na przedszkolaka
-
Andrzejki
-
Mikołajki
-
Wigilia w przedszkolu
-
Jasełka
-
Dzień Babci i Dziadka
-
Bal karnawałowy
-
Walentynki
-
Dzień Dziewczyny
-
Powitanie wiosny z babcią- Marzanna
-
Dzień Mamy i Taty- Święto Rodziny
-
Pierwsza lekcja
-
Tydzień dziecka
-
Powitanie lata- festyn
-
Uroczyste pożegnanie 6 –latków
-
Owocowo- kolorowe dni
RODZICE W NASZYM PRZEDSZKOLU:
Prawa rodziców:
-
prawo do uzyskania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności.
-
prawo do znajomości programu wychowania i nauczania w przedszkolu.
-
prawo do wyrażania swojej opinii o przedszkolu.
-
prawo decydowania o uczestnictwie dziecka w zajęciach dodatkowych w przedszkolu.
-
prawo do uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci.
-
prawo do występowania z wnioskami do rady pedagogicznej i dyrektora dotyczącymi wszystkich spraw placówki.
-
uczestniczenie w imprezach i uroczystościach organizowanych przez Przedszkole.
Obowiązki rodziców:
-
przestrzeganie statutu przedszkola,
-
współpraca z wychowawcami grupy celem jedności oddziaływań wychowawczych
-
terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu
-
przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców lub osobę przez nich upoważnioną, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo
-
informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu w szczególności w przypadku chorób zakaźnych
-
uaktualnianie danych związanych z zatrudnieniem, miejscem zamieszkania, numerami telefonów kontaktowych
Formy współpracy:
-
przekazywanie informacji podczas spotkań z rodzicami co najmniej raz na kwartał
-
organizowanie spotkań, konsultacji indywidualnych w celu przekazywania informacji o postępach dzieci:
-
w grupach dzieci młodszych- na podsumowanie obserwacji listopad, podsumowanie osiągnięć dzieci na koniec I i II półrocza
-
w grupach dzieci starszych- na podsumowanie diagnozy przedszkolnej- 2 razy w roku
-
przygotowywanie tablic informacyjnych dla rodziców ze sprawami bieżącymi i ważnymi tematami do przeczytania
-
prowadzenie strony internetowej
-
gromadzenie piosenek i wierszyków grupowych do utrwalania w domu
-
organizowanie rodzinnych spotkań grupowych
-
organizowanie imprez rodzinnych: „Rodzinne powitanie wiosny”, „Powitanie wiosny”.
-
zajęcia otwarte
-
wystawy plastyczne
-
prowadzenie akcji zbiórki baterii, nakrętek, karmy dla zwierząt ze schroniska, odzieży i zabawek dla potrzebujących
-
pisemna informacja o osiągnięciach dzieci
-
prowadzenie rozmów bieżących
-
-
DZIECI W NASZYM PRZEDSZKOLU:
Dziecko w naszym przedszkolu:
-
szczęśliwe, radosne i ciekawe świata,
-
znające siebie i swoje możliwości,
-
akceptujące odrębność innych,
-
otwarte, tolerancyjne, nastawione na różnorodność i akceptację innych kultur i narodów,
-
potrafiące odnaleźć się w nowej sytuacji,
-
rozwiązujące problemy,
-
dążące do osiągnięcia sukcesu i radzące sobie z porażkami,
-
aktywne w podejmowaniu działań,
-
mające dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
-
lubiące działania twórcze,
-
wrażliwe estetycznie,
-
pełne inicjatywy, odważne i samodzielne,
-
kreatywne i pełne fantazji,
-
odróżniające dobro od zła, mające wiele empatii,
-
przyjaźnie nastawione do koleżanek i kolegów,
-
przygotowane do podjęcia obowiązków na kolejnym szczeblu edukacji, wykazujące się dojrzałością emocjonalną i społeczną,
-
chętnie uczące się, mające szerokie zainteresowania i rozwijające swoje talenty,
-
posiadające bogatą wiedzę o życiu przyrodniczym,
-
akceptujące zdrowy styl życia.
Prawa dziecka:
-
akceptacji takim jakie jest,
-
spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje,
-
własnego tempa rozwoju,
-
aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi
-
aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymywania w tym pomocy,
-
zabaw i wyboru towarzyszy zabaw,
-
posiadania osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których może się zwrócić o pomoc,
-
doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa),
-
różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia,
-
snu i wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
-
nauki i regulowania własnych potrzeb,
-
zdrowego jedzenia, zaspokajania pragnienia
Obowiązki dziecka:
-
przestrzeganie umów zawieranych z dziećmi w poszczególnych grupach,
-
przestrzeganie ogólnie przyjętych norm zachowania.
Zasady zachowania obowiązujące w przedszkolu:
-
obowiązek takiego zachowania, które nie rani uczuć innych ludzi,
-
dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych,
-
uczestniczenie w zabawach umożliwiających naukę i rozwój
-
korzystanie z zabawek, pomocy i urządzeń zgodnie z przyjętymi normami,
-
współdziałanie z nauczycielką i dziećmi podczas prac na rzecz przedszkola,
-
utrzymywanie ładu i porządku w miejscu zabawy i nauki,
-
współdziałanie z dziećmi i pomoc innym,
-
nie oddalanie się z wyznaczonego terenu bez zgody nauczyciela,
-
dzielenie się słodyczami przyniesionymi do przedszkola,
-
pilnowanie swoich rzeczy (zabawki, książki itp.) przyniesionymi z domu
Konsekwencje wychowawcze wynikające z niestosowania umów dotyczących zachowania:
-
codzienne utrwalanie zasad zachowania
-
upomnienie słowne z odwołaniem się do ustalonych zasad zachowania
-
chwilowe odsuwanie od atrakcyjnej zabawy w momencie konfliktu
-
chwilowe odizolowanie od grupy w momencie uporczywego nieprzestrzegania zasad
-
czasowe pozbawienie aktualnych przywilejów
-
naprawienie szkody
-
rozwiązanie problemu z podawaniem własnych pomysłów
-
analiza własnych emocji i emocji drugiej osoby
Model absolwenta:
-
Uczenie się- zna i potrafi korzystać z najbliższego otoczenia społecznego, przyrodniczego, technicznego. Zna i stosuje symbole i znaki.
-
Myślenie- potrafi dokonywać analizę i syntezę, dostrzega związki przyczynowo- skutkowe, rozwiązuje proste problemy, porządkuje i klasyfikuje przedmioty i zjawiska, dostrzega i opisuje różnice.
-
Poszukiwanie- zna różne źródła wiedzy, porządkuje i wykorzystuje wiedzę, poszukuje obszarów realizowania siebie zgodnie z indywidualnymi możliwościami, umiejętnie korzysta z mediów.
-
Doskonalenie się- potrafi udoskonalić i modyfikować swój stosunek do siebie i otoczenia.
-
Komunikowanie się- potrafi zrozumiale wyrażać swoje myśli i potrzeby w sposób werbalny i niewerbalny, właściwie odbiera komunikaty innych.
-
Współpraca- posiada umiejętności współpracy i współdziałania z rówieśnikami, dorosłymi.
-
Działanie- podejmuje różnorodną aktywność według własnych potrzeb i zainteresowań.
-
Autoprezentacja- potrafi opowiadać o swoich upodobaniach, zainteresowaniach.
-
Tolerancja i akceptacja- jest otwarty na odmienność kulturową, niepełnosprawność innych ludzi, szanuje prawo do wyrażania sądów, wie, że każdy człowiek jest wyjątkowy i równie ważny jak on sam.
NAUCZYCIELE W NASZYM PRZEDSZKOLU:
Nauczyciele w naszym przedszkolu:
-
aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowym i dokumentami placówki,
-
wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia, obserwują i oceniają jego rozwój,
-
są aktywni i twórczy, innowacyjni, zaangażowani w pracę przedszkola, dyspozycyjni i taktowni,
-
stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola,
-
doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe, wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, monitorują efektywność własnej pracy,
-
współpracują w zespołach, z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
-
pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują partnerów i przyjaciół przedszkola,
-
prowadzą obserwację pedagogiczną, która wykorzystywana jest do indywidualnego doboru metod wychowawczych i dydaktycznych, dzięki czemu dzieci rozwijają się w indywidualnym tempie, zgodnie z własnym potencjałem.
PODSUMOWANIE
Koncepcja pracy Przedszkola Publicznego w Trzebieży ukierunkowana jest na zapewnienie wszechstronnego rozwoju każdego wychowanka. Przedszkole jest aktywne i prowadzi współpracę z wieloma instytucjami co przekłada się na wzrost atrakcyjności podejmowanych działań. Nauczyciele podnoszą swoje kwalifikacje oraz pokonują ścieżkę awansu zawodowego.
Szczegółowe cele, zadania i zamierzenia pracy przedszkola zawarte są w rocznych planach pracy, programach wspomagających działania wychowawczo – dydaktyczne: Programie adaptacyjnym, Programie profilaktycznym, Programie preorientacji zawodowej.
Koncepcja przedszkola Koncepcja jest otwarta i może być modyfikowana w miarę potrzeb.