Koncepcja pracy przedszkola

KONCEPCJA PRACY

PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO

W TRZEBIEŻY

2018-2023

Pomóżmy dzieciom, by każdy z nich stał się tym, kim stać się może” Janusz Korczak

Dzieci trzeba tak wychowywać aby podawały sobie ręce, a nie podstawiały sobie nogi.”

T. Rybak

Trzebież 2018

 

Przedszkole Publiczne w Trzebieży znajduje się przy ulicy Wkrzańskiej 9, w malowniczej willi , której architektura nadaje całej działalności placówki niepowtarzalny urok i specyfikę.

Funkcję dyrektora pełni mgr Ewa Dołęga . Kadra pedagogiczna składa się z 5 nauczycieli o specjalności wychowania przedszkolnego, nauczyciela logopedy, nauczyciela katechety, nauczyciela j. angielskiego, nauczyciela rewalidatora, tyflopedagoga oraz specjalistów zajmujących się terapią pedagogiczną i socjoterapią. Personel pomocniczy stanowią osoby z administracji, kuchni, obsługi, oraz pomocy nauczyciela.

Przedszkole składa się z czterech oddziałów, do których uczęszcza 100 dzieci.

Posiadamy ogród, wyposażony w drewniane urządzenia do zabawy, otoczony zielenią. Przedszkole znajduje się w bardzo bliskiej odległości (kilkaset metrów) od lasów Puszczy Wkrzańskiej.

Każdy oddział dzieci ma do dyspozycji dwie sale i łazienkę. Dzieci najstarsze zajmują całe piętro.

Ogólne założenia koncepcji

Koncepcja pracy przedszkola ukierunkowana jest na rozwój dzieci, z uwzględnieniem: potrzeb rozwojowych naszych wychowanków, specyfiki pracy przedszkola i oczekiwań środowiska lokalnego. Corocznie wyznaczone zostają tematy wiodące w bieżącym roku szkolnym (z uwzględnieniem kierunków realizacji polityki oświatowej państwa na dany rok szkolny) zawarte w rocznym planie pracy przedszkola.

Cele ogólne działalności przedszkola

  • procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się,

  • dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej,

  • dzieci są aktywne,

  • dzieci wzrastają w atmosferze patriotyzmu i przynależności do społeczności lokalnej

  • dzieci wiedzą, że istnieją ludzie niepełnosprawni, a także o innej narodowości,

  • dzieci wzrastają w atmosferze akceptacji i tolerancji dla odmienności kulturowych

  • kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne,

  • przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji,

  • rodzice są partnerami przedszkola,

  • przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju,

  • przedszkole prowadzi edukacja przez sztukę, kulturę swojego regionu i poczucie patriotyzmu lokalnego.

  • działania przedszkola służą upowszechnianiu wiedzy o działalności przedszkola w środowisku,

  • przedszkole poszukuje sponsorów dzięki ofiarności których podnosi atrakcyjność swojej oferty,

  • przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych,

  • zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi.

Misja przedszkola

  • Jesteśmy przedszkolem ogólnodostępnym z czterema oddziałami przedszkolnymi;

- wspomagamy dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtujemy czynności intelektualne potrzebne dzieciom w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;

- budujemy system wartości, tak, żeby dzieci lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;

- kształtujemy u dzieci odporność emocjonalną konieczną do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;

- rozwijamy umiejętności społeczne dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;

- stwarzamy warunki sprzyjające wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;

- otaczamy troską zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcamy do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;

- budujemy dziecięcą wiedzę o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym

- rozwijamy u dzieci umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;

- wprowadzamy dzieci w świat wartości estetycznych

- rozwijamy umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, taniec, śpiew, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;

- kształtujemy u dzieci poczucie przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej; -zapewniamy dzieciom lepsze szanse edukacyjne poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej;

- przygotowujemy dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych;

  • stwarzamy warunki do wszechstronnego rozwoju i terapii dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych,

- w zakresie preorientacji zawodowej dostarczamy dzieciom ogólnych wiadomości, rozbudzamy różnokierunkowe zainteresowania, dostarczamy wielu pozytywnych doznań, przeżyć, zachęcamy do naśladowania, inspirujemy do podejmowania różnych form działalności

- włączamy się w działania o charakterze charytatywnym mającymi na celu niesienie pomocy dzieciom i młodzieży.

Wizja przedszkola:

Jesteśmy placówką pracującą w oparciu o program wychowania przedszkolnego „Wokół przedszkola” oraz „Dziecięca matematyka” prof. Edyty Gruszczyk- Kolczyńskiej. Programy owe realizujemy we współpracy z rodzicami. To sprawia, że oddziaływania przedszkola i domu są skoordynowane, a rodzice są naszymi najlepszymi sojusznikami. Naszym zadaniem jest wspieranie rodziny w procesie wychowania i nauczania, poprzez stwarzanie dzieciom jak najlepszych warunków do prawidłowego, wszechstronnego rozwoju duchowego i intelektualnego. Jesteśmy przedszkolem bezpiecznym, przyjaznym dzieciom i rodzicom oraz nauczycielom i pracownikom. Pomagamy naszym wychowankom rozwijać umiejętności, zdolności, zaspokajać naturalne potrzeby ruchowe oraz kształtować u nich postawy patriotyczne, prozdrowotne i proekologiczne. Zajęcia wychowawczo-dydaktyczne dostosowane są do możliwości rozwojowych dzieci i prowadzone są na wysokim poziomie. Nasze przedszkole jest otwarte na potrzeby dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych, dokładamy wszelkich starań aby każde dziecko uczęszczające do naszej placówki miało równe szanse w nabywaniu umiejętności i wiadomości bez względu na pojawiające się bariery w jego funkcjonowaniu. Dzieci mają stworzone warunki do twórczego działania. Dzieci mają możliwość samorealizacji i aktywnego odkrywania swoich możliwości. Kadra przedszkola permanentnie doskonali swoje umiejętności zawodowe, aby dostosować je do potrzeb i oczekiwań dzieci i rodziców. Baza jaką dysponujemy pozwala urzeczywistnić program opiekuńczo-wychowawczo- dydaktyczny w aspekcie indywidualnych potrzeb. Wychowankowie mają w nauczycielach wsparcie, a ci każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie i dbają o jego wielostronny rozwój.

Przedszkole powiązane jest więzami współpracy z instytucjami lokalnego środowiska, a w miarę potrzeb również i bardziej odległego.

Systematycznie dokonywana ewaluacja wewnętrzna służy do podnoszenia jakości pracy przedszkola.

Kadra pedagogiczna:

  • jedenaście osób, w tym dziesięć z wykształceniem wyższym magisterskim;

  • specjaliści: katecheta, logopeda, lektor języka angielskiego, nauczyciel wspomagający prowadzący rewalidację, tyflopedagog, nauczyciel terapeuta

Personel pomocniczy:

  • dziewięć osób kadry personelu pomocniczego:

      • główna księgowa

      • sekretarz przedszkola

      • kucharz, pomoc kuchenna

      • pomoc nauczyciela

      • trzy woźne

      • pracownik do prac ciężkich

Baza przedszkola:

  • piętrowy budynek, z sześcioma salami zabaw dziecięcych, przyległymi łazienkami, dwoma szatniami, pomieszczenia biurowe,, pomieszczenie do pracy indywidualnej, zaplecze kuchenne, pralnia, kotłownia, piwnica.

  • sala do pracy indywidualnej pozostająca do dyspozycji specjalistów

  • stanowiska komputerowe z możliwością korzystania z Internetu dla nauczycieli,

  • plac zabaw z drewnianym sprzętem rekreacyjnym

  • roślinność wokół przedszkola,

  • kącik sportowy,

  • muszle z piłkami- kącik relaksacyjny,

  • sprzęt DVD, radiomagnetofony w każdej Sali,

  • bogaty księgozbiór dla dzieci i nauczycieli,

  • bogata płytoteka bajkowa i muzyczna,

Promocja przedszkola:

  • publikacje w mediach lokalnych,

  • strona internetowa: www.pptrzebiez.pl

  • prowadzenie kroniki przedszkolnej,

  • prezentacja osiągnięć dzieci dla społeczności lokalnej w Trzebieży,

  • udział wychowanków w imprezach międzyprzedszkolnych,

Partnerzy przedszkola:

  • Szkoła Podstawowa w Trzebieży,

  • Rada Sołecka w Trzebieży,

  • Nadleśnictwo Trzebież

  • Ośrodek Zdrowia w Trzebieży,

  • Biblioteka Publiczna w Policach

  • Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Policach

  • Schronisko dla zwierząt w Szczecinie,

  • Dom dziecka w Tanowie,

  • OPS w Policach,

  • Wytwórnia cukierków „DOBOSZ”,

  • CERTA

  • ORKA

  • Party Deco - Szczecin

Tradycyjne uroczystości:

  1. Urodziny dzieci

  2. Dzień Chłopaka i dyskoteka

  3. Dzień Edukacji Narodowej w przedszkolu

  4. Pasowanie na przedszkolaka

  5. Andrzejki

  6. Mikołajki

  7. Wigilia w przedszkolu

  8. Jasełka

  9. Dzień Babci i Dziadka

  10. Bal karnawałowy

  11. Walentynki

  12. Dzień Dziewczyny

  13. Powitanie wiosny z babcią- Marzanna

  14. Dzień Mamy i Taty- Święto Rodziny

  15. Pierwsza lekcja

  16. Tydzień dziecka

  17. Powitanie lata- festyn

  18. Uroczyste pożegnanie 6 –latków

  19. Owocowo- kolorowe dni

RODZICE W NASZYM PRZEDSZKOLU:

Prawa rodziców:

  • prawo do uzyskania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności.

  • prawo do znajomości programu wychowania i nauczania w przedszkolu.

  • prawo do wyrażania swojej opinii o przedszkolu.

  • prawo decydowania o uczestnictwie dziecka w zajęciach dodatkowych w przedszkolu.

  • prawo do uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci.

  • prawo do występowania z wnioskami do rady pedagogicznej i dyrektora dotyczącymi wszystkich spraw placówki.

  • uczestniczenie w imprezach i uroczystościach organizowanych przez Przedszkole.

Obowiązki rodziców:

  • przestrzeganie statutu przedszkola,

  • współpraca z wychowawcami grupy celem jedności oddziaływań wychowawczych

  • terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu

  • przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców lub osobę przez nich upoważnioną, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo

  • informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu w szczególności w przypadku chorób zakaźnych

  • uaktualnianie danych związanych z zatrudnieniem, miejscem zamieszkania, numerami telefonów kontaktowych

Formy współpracy:

  • przekazywanie informacji podczas spotkań z rodzicami co najmniej raz na kwartał

  • organizowanie spotkań, konsultacji indywidualnych w celu przekazywania informacji o postępach dzieci:

    • w grupach dzieci młodszych- na podsumowanie obserwacji listopad, podsumowanie osiągnięć dzieci na koniec I i II półrocza

    • w grupach dzieci starszych- na podsumowanie diagnozy przedszkolnej- 2 razy w roku

      • przygotowywanie tablic informacyjnych dla rodziców ze sprawami bieżącymi i ważnymi tematami do przeczytania

      • prowadzenie strony internetowej

      • gromadzenie piosenek i wierszyków grupowych do utrwalania w domu

      • organizowanie rodzinnych spotkań grupowych

      • organizowanie imprez rodzinnych: „Rodzinne powitanie wiosny”, „Powitanie wiosny”.

      • zajęcia otwarte

      • wystawy plastyczne

      • prowadzenie akcji zbiórki baterii, nakrętek, karmy dla zwierząt ze schroniska, odzieży i zabawek dla potrzebujących

      • pisemna informacja o osiągnięciach dzieci

      • prowadzenie rozmów bieżących

DZIECI W NASZYM PRZEDSZKOLU:

Dziecko w naszym przedszkolu:

  • szczęśliwe, radosne i ciekawe świata,

  • znające siebie i swoje możliwości,

  • akceptujące odrębność innych,

  • otwarte, tolerancyjne, nastawione na różnorodność i akceptację innych kultur i narodów,

  • potrafiące odnaleźć się w nowej sytuacji,

  • rozwiązujące problemy,

  • dążące do osiągnięcia sukcesu i radzące sobie z porażkami,

  • aktywne w podejmowaniu działań,

  • mające dobrze rozwinięte procesy poznawcze,

  • lubiące działania twórcze,

  • wrażliwe estetycznie,

  • pełne inicjatywy, odważne i samodzielne,

  • kreatywne i pełne fantazji,

  • odróżniające dobro od zła, mające wiele empatii,

  • przyjaźnie nastawione do koleżanek i kolegów,

  • przygotowane do podjęcia obowiązków na kolejnym szczeblu edukacji, wykazujące się dojrzałością emocjonalną i społeczną,

  • chętnie uczące się, mające szerokie zainteresowania i rozwijające swoje talenty,

  • posiadające bogatą wiedzę o życiu przyrodniczym,

  • akceptujące zdrowy styl życia.

 

Prawa dziecka:

  • akceptacji takim jakie jest,

  • spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje,

  • własnego tempa rozwoju,

  • aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi

  • aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymywania w tym pomocy,

  • zabaw i wyboru towarzyszy zabaw,

  • posiadania osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których może się zwrócić o pomoc,

  • doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa),

  • różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia,

  • snu i wypoczynku, jeśli jest zmęczone,

  • nauki i regulowania własnych potrzeb,

  • zdrowego jedzenia, zaspokajania pragnienia

Obowiązki dziecka:

  • przestrzeganie umów zawieranych z dziećmi w poszczególnych grupach,

  • przestrzeganie ogólnie przyjętych norm zachowania.

Zasady zachowania obowiązujące w przedszkolu:

  • obowiązek takiego zachowania, które nie rani uczuć innych ludzi,

  • dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych,

  • uczestniczenie w zabawach umożliwiających naukę i rozwój

  • korzystanie z zabawek, pomocy i urządzeń zgodnie z przyjętymi normami,

  • współdziałanie z nauczycielką i dziećmi podczas prac na rzecz przedszkola,

  • utrzymywanie ładu i porządku w miejscu zabawy i nauki,

  • współdziałanie z dziećmi i pomoc innym,

  • nie oddalanie się z wyznaczonego terenu bez zgody nauczyciela,

  • dzielenie się słodyczami przyniesionymi do przedszkola,

  • pilnowanie swoich rzeczy (zabawki, książki itp.) przyniesionymi z domu

Konsekwencje wychowawcze wynikające z niestosowania umów dotyczących zachowania:

  • codzienne utrwalanie zasad zachowania

  • upomnienie słowne z odwołaniem się do ustalonych zasad zachowania

  • chwilowe odsuwanie od atrakcyjnej zabawy w momencie konfliktu

  • chwilowe odizolowanie od grupy w momencie uporczywego nieprzestrzegania zasad

  • czasowe pozbawienie aktualnych przywilejów

  • naprawienie szkody

  • rozwiązanie problemu z podawaniem własnych pomysłów

  • analiza własnych emocji i emocji drugiej osoby

Model absolwenta:

  1. Uczenie się- zna i potrafi korzystać z najbliższego otoczenia społecznego, przyrodniczego, technicznego. Zna i stosuje symbole i znaki.

  2. Myślenie- potrafi dokonywać analizę i syntezę, dostrzega związki przyczynowo- skutkowe, rozwiązuje proste problemy, porządkuje i klasyfikuje przedmioty i zjawiska, dostrzega i opisuje różnice.

  3. Poszukiwanie- zna różne źródła wiedzy, porządkuje i wykorzystuje wiedzę, poszukuje obszarów realizowania siebie zgodnie z indywidualnymi możliwościami, umiejętnie korzysta z mediów.

  4. Doskonalenie się- potrafi udoskonalić i modyfikować swój stosunek do siebie i otoczenia.

  5. Komunikowanie się- potrafi zrozumiale wyrażać swoje myśli i potrzeby w sposób werbalny i niewerbalny, właściwie odbiera komunikaty innych.

  6. Współpraca- posiada umiejętności współpracy i współdziałania z rówieśnikami, dorosłymi.

  7. Działanie- podejmuje różnorodną aktywność według własnych potrzeb i zainteresowań.

  8. Autoprezentacja- potrafi opowiadać o swoich upodobaniach, zainteresowaniach.

  9. Tolerancja i akceptacja- jest otwarty na odmienność kulturową, niepełnosprawność innych ludzi, szanuje prawo do wyrażania sądów, wie, że każdy człowiek jest wyjątkowy i równie ważny jak on sam.

NAUCZYCIELE W NASZYM PRZEDSZKOLU:

Nauczyciele w naszym przedszkolu:

  • aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowym i dokumentami placówki,

  • wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia, obserwują i oceniają jego rozwój,

  • są aktywni i twórczy, innowacyjni, zaangażowani w pracę przedszkola, dyspozycyjni i taktowni,

  • stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola,

  • doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe, wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, monitorują efektywność własnej pracy,

  • współpracują w zespołach, z rodzicami i środowiskiem lokalnym,

  • pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują partnerów i przyjaciół przedszkola,

  • prowadzą obserwację pedagogiczną, która wykorzystywana jest do indywidualnego doboru metod wychowawczych i dydaktycznych, dzięki czemu dzieci rozwijają się w indywidualnym tempie, zgodnie z własnym potencjałem.

 

 

PODSUMOWANIE

Koncepcja pracy Przedszkola Publicznego w Trzebieży ukierunkowana jest na zapewnienie wszechstronnego rozwoju każdego wychowanka. Przedszkole jest aktywne i prowadzi współpracę z wieloma instytucjami co przekłada się na wzrost atrakcyjności podejmowanych działań. Nauczyciele podnoszą swoje kwalifikacje oraz pokonują ścieżkę awansu zawodowego.

Szczegółowe cele, zadania i zamierzenia pracy przedszkola zawarte są w rocznych planach pracy, programach wspomagających działania wychowawczo – dydaktyczne: Programie adaptacyjnym, Programie profilaktycznym, Programie preorientacji zawodowej.

Koncepcja przedszkola Koncepcja jest otwarta i może być modyfikowana w miarę potrzeb.